EasyVote 3.14

EasyVote 3.14

EasyVote 3.14

En större release med fokus på att förenkla för digitala stämmor och möten.

Röstning under mötet eller stämman har aldrig varit enklare. Oavsett om mötet följer en strukturerad dagordning eller inte är EasyVote plattformen som hanterar era omröstningar direkt på mötet.

Med den nya möteslösningen spelar det ingen roll om deltagarna är på plats fysiskt eller via länk. EasyVote ger alla deltagare samma möjligheter till att delta i omröstningarna direkt under mötet.

Vill ni veta mer kring hur ni kan använda EasyVote under er stämma eller på årsmötet. Tveka inte att höra av er till info@easyvote.se så berättar vi mer.

InSurvey 6.25

InSurvey 6.25

InSurvey 6.25

Formulär

Nya inmatningstyper för öppna svar

Behöver du samla in till exempel telefonnummer, e-postadresser eller personnummer? Numer finns dessa som färdiga typer för våra öppna svar. Genom att vi har infört dessa som egna typer kan ni nu ställa högre krav på att värden som skrivs in av respondenten är i rätt format. Detta gör insamlad data enklare för dig att arbeta vidare med.

Vi har även byggt stödfunktioner som en landskodslista för telefonnummer och valideringsregler för personnummer i de länder som är vanligast för våra användare av InSurvey.

Rangordning

Önskar du låta dina respondenter besvara en fråga med en ordnad lista i stället för lösa alternativ? Nu finns en rangordningsfråga i verktyget. Med denna kan respondenten själv bestämma ordningen på dina förutbestämda alternativ.

Respondentens ordnade lista presenteras tydligt i våra respondentexporter och för rapporterna har vi byggt in en beräkningsmotor baserat på Borda count (n-1). Läs gärna mer om denna beräkningsalgoritm här: https://en.wikipedia.org/wiki/Borda_count.

NPS

De senaste åren har NPS visat sig vara en utmärkt metod för att mäta kunders och medarbetare lojalitet. Nu har vi byggt i en färdig mall för att skapa och analysera NPS-frågor smidigt.

Givetvis fungerar även dina NPS-frågor bra ihop med övrig funktion i våra rapporter. Som exempel så kan du filtrera denna typ av fråga både på grupperna (Kritiker, Passiva och Ambassadörer) och enskilda värden på skalan (0-10).

 

Utskick och datainsamling

Schemalagda utskick

Nu kan du enkelt lägga upp alla dina kommande utskick på förhand. De schemalagda utskicken fungerar utmärkt ihop med vår respondentfiltrering, vilket gör att det går att skapa omfattande utskickskedjor likväl som enkla inbjudningar och påminnelser. Efter varje utskick informeras du genom en notis (i verktyget och per e-post) med information om hur utskicket har gått.

Återkommande utskick

Likväl som det nu går att schemalägga utskick går det även sätta upp rutiner för återkommande utskick. Har ni till exempel byggt en integration mot InSurvey som återkommande lägger till nya respondenter? Genom att skapa ett återkommande utskick behöver inte integrationsjobbet initiera själva utskicket utan detta kan ni enkelt konfigurera i verktyget. På samma sätt som för schemalagda utskick, fungerar återkommande utskick väl med vår respondentfiltrering. Vilket även gör det möjligt att till exempel automatiskt skicka ut påminnelser till era respondenter en gång i månaden.

Rapport och analys

Utdelning av rapporter

Nu kan du enkelt dela ut dina rapporter och segment till externa användare utanför InSurvey. Du väljer själv vilket rapportinnehåll och vilka kolumner som ska ingå i utdelningen. Rapporterna som delas ut läser data i realtid och tar även hänsyn till dina uppställda filter och perioder. Lika lätt som det är att dela ut en rapport, lika lätt är det även att ta bort en utdelning.

EasyVote 3.13

EasyVote 3.13

EasyVote 3.13

Valhantering

Sökning i listor

Röstlängd, listan över kandidater samt listan över nomineringsberättigade är nu sökbar. Sökningen är en fritextsökning som söker på flera underliggandefält. Sökningen är en “börjar-med-sökning” vilket innebär att den söker på början på underliggande fält. En sökning på t ex “And” ger träffa på “Anders” och “Andreas”.

Egen beskrivning vid nominering

Under nomineringsinställningarna vid redigering av val finns det nu möjlighet att ange en beskrivning som endast visas vid nominering i valet. Ifall en nomineringsbeskrivning inte har angivits används valets vanliga beskrivning. Har inte valet någon beskrivning angiven visas ingen beskrivning vid nominering.

Identifierare vid export av nomineringar

Vid export av nomineringar visas nu även identifieraren för den användare som nomineringen är kopplad till.

Röstning

Rangordning

Det är nu möjligt att aktivera rangordning för ett val. När rangordning är aktiverad för ett val delas valet av kandidater upp i två steg för den röstande. I det första steget väljer den röstande vilka kandidater som den röstande önskar rösta på. I steg två sätter den röstade ordning på kandidaterna genom att flytta kandidaterna upp och ner med hjälp av pilar.

Röstberäkning

Instant-runoff voting (IRV)

I och med stödet för sorterade val öppnas möjligheter för nya röstberäkningsmetoder. Det först röstberäkningsmetoden för sorterade val är Instant-runoff voting (IRV). IRV är en itererad beräkningsmodell där även positionerna på röstsedlarna tas med i beräkning. Mer detaljer kring hur denna beräkningsmodell fungerar kan ni läsa om på våra dokumentationssidor.

Övrigt

Diverse mindre förbättringar och buggfixar.

Vill du veta mer om nyheterna i denna release? Tveka inte att kontakta oss på info@easyvote.se

InSurvey 6.24

InSurvey 6.24

InSurvey 6.24 - Release notes

Release med fokus på notiser, exporter, datasäkerhet och automatisk sparning av svar.

Automatisk sparning av svar

Respondentens svar kan nu sparas automatisk vid förändring. Detta för att öka datasäkertheten och minska risken för att respondentens svar försvinner i samband med till exempel dålig internetuppkoppling eller andra utomstående problem. Automatisk sparning av svar är inte aktiverad som standard utan aktiveras via fältperiodens inställningar under Distribution och datainsamling.

Export av kvitton

Möjlighet för administratören att exportera kvitton direkt från respondentlistan under Distribution och datainsamling. Administratören kan välja att exportera ut respondentens kvitto till Microsoft Word eller Adobe PDF. Kvitton kan exporteras på de språk som formuläret finns tillgängligt på.

Export av formulär

Administratören kan exportera skapade formulär via en knapptryckning under Formulärhantering. Ett formulär kan exporteras till Microsoft Word eller Adobe PDF.

Notiser via mejl

Notiser som är riktade mot en specifik administratör skickas nu även ut via mejl. Till exempel efter import av respondenter och vid ny administratörsbegäran.

Övrigt

Anpassningar och vidareutveckling efter tillgänglighetsdirektiv (WCAG). Diverse mindre förbättringar och buggfixar. 

Vill du veta mer om nyheterna i denna release? Tveka inte att kontakta oss på info@insurvey.se.

EasyVote 3.12

EasyVote 3.12

EasyVote 3.12

 

Röstningsgränssnitt och valsida

Bilder på kandidatkorten

Kandidatkorten i röstningsgränssnittet och kandidatlistningen på valsidan har uppdaterats till att nu även innehålla kandidaternas profilbilder. Den tidigare checkboxen för kandidaten i röstningssgränssnitet har tagits bort. Standarden för profilbilder är satt till proportionen 3:4 (porträttläge) och information om detta har placerats tillsammans med uppladdningsfunktionen för profilbilder.

Förtydligande av valberedningens förslag

Tydligare markering av de kandidater som är valberedningens förslag. Den tidigare medaljen som var placerad som bakgrund har ersatts av en markering innehållande både symbol och text.

Kandidatprofil

Stöd länkar på kandidatens profilsida

Kandidaten/administratören kan nu lägga till länkar i en länklista som visas på kandidatprofilsidan. För kända tjänster publiceras länken tillsammans med tjänstens ikon (t ex Facebook, LinkedIn, Twitter). E-postadresser visas tillsammans med en brevsymbol och okända webbtjänster visas tillsammans med en jordglob.

Fildelning mellan kandidat och administratör

EasyVote har i och med denna release begåvats med en filarea för kandidaterna. Med hjälp av denna funktion kan kandidaten dela filer till administratören/valberedningen. På samma sätt kan administratören ladda upp/ladda ner filer för en enskild kandidat. OBS! Inga filer visas publikt på kandidatens profilsida.

Nytt fält för Stadsdel på användaren

Stadsdel kan nu skrivas in för en användare och fältet visas ut på kandidatprofilsidan tillsammans med eventuell information i Ort-fältet.

Nominering

Notiser vid ny nominering

Önskar administratören att notiser ska skickas i samband med att en nominering inkommer för ett val kan denne nu ställa in en eller flera e-postadresser som ska motta dessa notiser. Notiserna innehåller information både om den nominerade och den nominerande.

Övrigt

  • Diverse mindre förbättringar och buggfixar

 

InSurvey 6.23

InSurvey 6.23

InSurvey 6.23 - Release notes 

En mindre release där vi lagt till statistik för fältperioden och förbättrat respondentfiltret för numeriska värden.

Statistik

Övergripande statiskt kan nu visas för en fältperiod under distribution och datainsamling. Statistiken visas i realtid och uppdateras automatiskt en gång var 5:e sekund. Går såklart även att ladda om statistiken manuellt genom att klicka på refresh-knappen. Tre boxar innehållande statistik visas för svarsfrekvens, meddelandeutskick och enhet vid besvarande. Såklart följer statistiken de filter som är satta i respondentlistan.

Förbättrat respondentfiltER

Filtret för numeriska värden har nu även stöd för inmatning av exakt värde för min/max-värde. Detta för att kunna sätta mer exakta värden än vad nummer-reglaget erbjuder. Nummer-reglaget finns såklart kvar och kan kombineras ihop med inmatning av exakta värden.

Blandade förbättringar

Diverse mindre förbättringar och buggfixar. Bland annat inkluderas nu även statistiska mått i rapportexporten samt visas bättre färgskalor på grafer.

EasyVote 3.11

EasyVote 3.11

EasyVote 3.11 - Release notes

Denna release fokuserar på organisering vid många val

Listning av val

Filtrering
Vallistan kan nu filtreras så att du lättare kan hitta bland dina val. Dels går det att lista val utifrån valets olika skeden (Ej startat, Pågående eller Avslutat) och dels finns möjligheten att fritextfiltrera på valets namn, valgruppens namn och valets id-nummer. Du kan även välja att visa ut arkiverade val i vallistan

Arkivering av val
Tidigare har vallistan fyllts ut av en mängd historiska avslutade val. Enda möjligheten att organisera listan har då varit att ta bort dessa val. Från och med denna release kan du arkivera avslutade val. Ett arkiverat val visas inte för användarna i användargränssnittet men administratören har fortsatt möjlighet att t ex hämta ut valets resultat.

Övriga småförändring
För avslutade val visas datum då valet avslutades i vallistan. Även valens ID-nummer visas för varje val i högerkant för att förenkla för till exempel internsupport.

EasyVote 3.10

EasyVote 3.10

EasyVote 3.10 - Release notes

Denna release fokuserar mycket på inställningar kring val och kandidater.

Inställningar för val

Visa kandidaternas könstillhörighet
Genom att aktivera denna inställningar visas kandidaternas könstillhörighet ut som en symbol i alla publika vyer där kandidaternas visas ut. Denna lämpar sig t ex med vår nya validering för likafördelning av könstillhörighet på röstsedeln (se nedan).

Förifylla valberedningens förslag
En ny inställning som möjliggör att valberedningens förslag är förifyllt för den röstande när denne entrar röstningsvyn. Givetvis kan den röstande fortsatt enkelt välja egna kandidater genom att t ex klicka bort någon av valberedningens förslag eller klicka ur knappen "Välj valberedningens förslag".

Stöd för val utan kandidater
I vissa fall kan det vara viktigt att visa ut val för de röstande, även om det inte finns kandidater att rösta på. I denna release öppnas möjligheten att skapa val utan kandidater upp. I röstningsgränssnittet för ett val som saknar kandidater visas en informationstext upp som informerar den röstande om att valet saknar kandidater och således ej går att rösta i.

Förbättrad taggsökning
Vi har utökat möjligheterna att söka efter kandidater, nominerings- och röstberättigade efter taggar. Från att tidigare enbart kunnat söka på taggar som börjar med en fras samt med OCH-relationer mellan flera taggar, kan administratören nu söka på exakt match, börjar med, slutar med samt OCH eller ELLER-relationer mellan taggarna.

Validering

Möjlighet att kräva lika fördelning av könsfördelning på röstsedel
En ny validerare som möjliggör att man kräver en lika fördelning mellan kandidaternas könstillhöriger på röstsedeln. Är denna validering aktiv och den röstande får rösta på exempelvis exakt 5 kandidater, måste minst 2 av dem vara kvinnor och minst 2 vara män.

Övrigt

Ny, tydlig sammanfattning av valet/valen vid "Starta val"
Som ett steg i att ytterligare förenkla gränssnittet för administratören har vi skapat en helt ny vy inför start av valet. I denna vy kan administratören enkelt se en sammanfattning av valets viktigare inställningar.

Hantering av nomineringar

Tabellen döljs inte om nomineringar saknas
Tidigare doldes tabellen, vilket gjorde det svårt att se redan hanterade nomineringar. I denna release döljs inte längre tabellen utan meddelandet om att inga nomineringar finns att hantera visas istället som en rad i tabellen.

Resultat

Antal blankröster
Från och med denna release visar vi nu ut en sammanräkning av antalet blankröster i valet. Denna sammanräkning visas även i exporter och vid publicering av valresultatet på valsidan.

InSurvey 6.21

InSurvey 6.21

InSurvey 6.21 - Release notes 

I denna release har vi fokuserat på några efterlängtade funktioner för InSurvey rapporter. 

Rapport

Filtrering av rapportdata på datum

I denna release öppnar vi för möjligheten att filtrera hela rapporter och rapportens kolumner på datum. Datumfilter som görs för hela rapporten ärvs av alla rapportens kolumner men kan även specifikt sättas eller skrivas över för enskilda rapportkolumner. 

Datumfiltret sätts som ett spann och från- och tilldatum kan sättas oberoende varandra. Användaren kan välja att enbart sätta ett av datumen, t ex att rapporten enbart ska omfatta respondenter som har besvarat formuläret fram till ett visst datum. 

Filtreringen sker mot tidpunkten en respondent avslutade sitt formulär. Detta innebär att i de fall ett datumfilter är satt kommer enbart slutförda respondenten inkluderas. 

Inkludera även ej avslutade respondenter 

I vissa fall kan det vara intressant att även inkludera respondenter som delvis har besvarat ett formulär. I och med denna release kan användaren välja att inkludera även dessa både på rapportnivå och för enskilda kolumner i rapporten. Standardinställningen för nya rapporter är att alla respondenter inkluderas. Standardinställningen för kolumner är att ärva rapportens inställning. 

Övrigt 

  • GDPR: Utökad loggning av åtkomst till personuppgifter 

InSurvey 6.20

InSurvey 6.20

InSurvey 6.20 - Release notes 

I denna efterlängtade release återintroduceras konceptet med versionshantering av formulär. Detta är ett koncept som är känt för användare av våra tidigare versioner av InSurvey. 

Formulärhantering 

Versionshantering 

Från och med denna release kan nu användare skapa versioner av sina formulär. Detta möjliggör att användaren kan göra förändringar i ett formulär utan att detta påverkar själva grundformuläret. 

Ett syfte med att använda versioner i ett formulär kan t ex vara att formuläret är en del i en årligen återkommande undersökning där frågebatteriet förändrats mellan åren. 

InSurvey håller koll på vilket innehåll som har förändrats mellan versionerna och kan på så sätt jämföra oförändrat innehåll i rapporter. 

När en ny fältperiod skapas väljer användaren vilken version av formuläret som ska användas för fältperioden. 

Kloning av innehåll 

Då en ny version skapas av ett formulär kommer allt innehåll mellan ursprungsversionen och den nya versionen att delas. Detta innebär att en förändring i något innehåll i den nya versionen kommer resultera i en varning om att innehållet kommer att förändras i flera versioner. Detta kan användaren godkänna och således ändra innehåller på alla platser där det används. 

Önskar användaren däremot enbart ändra innehållet för den aktuella versionen har vi byggt stöd för kloning av ett innehåll. Denna funktion innebär att en kopia skapas av ursprungsinnehållet och placeras i den nya versionen. På så sätt kan användaren efter kloning göra förändringar av innehållet som inte påverkar ursprungsinnehållet överhuvudtaget. 

Värt att notera är att InSurvey vid kloning av ett innehåll tar hänsyn till alla eventuella villkor, händelser, svar m.m. som relaterar innehållet och ser till att dessa även fungerar efter kloningen. 

 

Autentisering 

Återställning av glömt lösenord 

En efterlängtad funktion av många. I denna release möjliggör vi för användare som glömt bort sitt lösenord att kunna återskapa detta. Funktionen bygger på användarens tillgång till sin e-postadress och innebär att användaren kan beställa en återställningslänk per e-post. 

 

Övrigt 

  • Uppdatering av underliggande ramverk 

  • Diverse mindre buggfixar och prestandaoptimeringar. 

 

 

EasyVote 3.8/3.9

EasyVote 3.8/3.9

EASYVOTE 3.8/3.9 - Release notes

Release 3.8 och 3.9 blev sammanslagna till en och samma release.

Nominering

Ny hantering av fält
En ny hantering av fält i nomineringsformuläret har införts. Denna nya hantering ger möjlighet till kundspecifika fält där i stort sett vilket fält och rubriker som helst kan läggas till i formuläret.

Visa nomineringar för grupp
För administratören grupperas nomineringar utifrån de fält som finns tillgängliga i nomineringsformuläret. Finns till exempel ett e-postfält grupperas alla nomineringar utifrån detta fält så att administratören kan se hur många nomineringar en viss e-postadress har fått. I denna release är det även möjligt för administratören att kunna se samtliga nomineringar för en viss grupp.

Export av nomineringar
I denna release har en export-funktion tillkommit. Administratören kan exportera samtliga nomineringar till Excel för att analysera och hantera inkomna nomineringar utanför EasyVote.

API

Lista användare med filter
En ny endpoint finns tillgänglig för att lista användare via APIet. Användarlistan kan filtreras baseras på ett par olika filter som till exempel organisatorisk tillhörighet. Endpointen kan till exempel användas i de fall en extern integration vill undersöka vilka användare som finns i EasyVote inför en ny import av användare.

Buggfixar och förbättringar

Flertalet buggfixar och förbättringar har även genomförts som berör bland annat användarvänlighet, prestandaförbättringar och textuppdateringar.

Vår resa till Sverige

Vår resa till Sverige

Sedan millennieskiftet har antalet webbtjänster fullkomligt exploderat. Dessa webbtjänster har under de senaste 20 åren samlat på sig en mängd underleverantörer för att alla möjliga typer av behov. För att skapa kostnadseffektiva leveranssätt så har många av dessa leverantörer valt att hålla sin data och tjänster i molnet 

GDPRs inträde

I och med GDPR har många organisationer varit tvungna att se över var dom lagrar sin data. Tyvärr har det för många varit ett kostsamt arbete där det inte alltid varit enkelt att identifiera var ens data till syvende sist faktiskt lagras. En leverantör som på pappret har sitt säte i Sverige kan ofta nyttja leverantörer i princip var som helst på jorden. 

Detta gällde givetvis även för oss. Även om vi på pappret hade ett fåtal underleverantörer blev det som att öppna pandoras ask. Ut vällde underleverantörer både i tredje och fjärde led som kunde datalagra i princip var som helst på jorden. Även vårt tidigare beslut om att använda Microsofts molntjänst Azure för datalagring av en av våra produkter kändes plötsligt i och med GDPR omodernt. 

Vi insåg snabbt att för att bli en konkurrenskraftig leverantör på vår primära marknad behöver vi tänka om. Eftersom merparten av våra kunder är svenska behövde vi se till att deras data aldrig lämnar EU/ESS. Vi identifierade vilka av våra underleverantörer som faktiskt biträder oss i datalagring av våra kunders personuppgifter. Vi insåg snabbt att vi hade en hel del arbete framför oss. Vi kommer att behöva byta ut en hel del av våra leverantörer. 

Ska vi göra en insats ska vi göra det ordentligt

När arbetet satte igång valde vi att sätta ribban högre. Vi ville enbart jobba med svenska leverantörer som endast lagrar vår data i Sverige. På så sätt skulle vi bli konkurrenskraftiga på vår primära marknad samtidigt som våra europeiska kunder lätt kunde se att deras personuppgifter stannar inom EU/ESS. Vi skulle även bli oberoende andra länders lagar, som t ex Cloud Act som gäller för leverantörer med säte i USA. När EU domstolen i somras underkände Privacy Shield så fick vi vatten på vår kvarn. Nu blev det än mer aktuellt att inte använda amerikanska molntjänster. Läs mer om Privacy Shield och vad Schrems II vs. Facebook domen betyder för er verksamhet här.

Vår e-valplattform EasyVote samt tidigare version av InSurvey hade sedan lång tid tillbaka hostats i Sverige med svenska underbiträden. Vi hade här en pålitlig driftpartner med vilken vi hade ett långt och gott samarbete. Att vår driftpartner själva arbetar hårt med denna typ av frågor gjorde valet lätt. 

Helt och hållet i Sverige med bättre prestanda på köpet

Båda våra plattformar (oavsett versioner) hostas idag i Sverige för hela kedjan. Vi har bantat ner vår totala underbiträdeslista (för bägge produkterna) till enbart tre stycken. Som bonus arbetar vår primära hostingpartner även hårt med sitt klimatarbete, ett arbete som dessutom givit dem märkningen "Bra miljöval" från Naturskyddsföreningen. 

Utöver datasäkerhet ger vår svenska datalagring våra produkter en rejäl prestandaförbättring då data inte längre behöver färdas lika långt för att dyka upp i slutkundens webbläsare. Vi har även upplevt att samarbetet vid uppbyggnad av miljöer, felsökning och liknande med vår nya svenska driftpartner har underlättats mycket av att vi sitter så passa nära varandra geografiskt.  

Med InSurvey och EasyVote kan ni alltså vara trygga med att er och era kunders/medlemmars/medarbetares data aldrig lämnar Sverige, det är i vår mening väldigt unikt i dagens globala samhälle! 

Vill du veta mer om vårt arbete kring säkerhet och integritet? Tveka inte att kontakta oss!

EasyVote 3.7

EasyVote 3.7

EASYVOTE 3.7 - RELEASE NOTES

Användarhantering 

Nytt fält för medlemsnummer 
Alla användare i EasyVote har fått ett nytt fält där medlemsnummer kan anges. Medlemsnumret kan importeras och redigeras av en administratör men är endast läsbart för en kandidat. Som standard visas inte medlemsnumret ut alls för kandidaten.  

Ny Excel-import 
Excel-importen av användare har byggts om från grunden. Detta för att stödja större importer av användare. Funktionsmässigt är importen snarlik den tidigare importen med skillnad att det nu går se påverkan av en import innan importen genomförs.  

Nominering

Nominera på medlemsnummer  
Istället för att nominera på personnummer är det nu möjligt att nominera medlemmar via medlemsnummer. Nomineringsflödet fungerar på samma sätt som tidigare fast med skillnaden att de nomineringsberättigade nu kan ange ett medlemsnummer istället för personnummer. 

API 

Ignorera valideringsfel 
I endpoint POST /user/bulk finns det nu möjlighet att ignorera eventuella valideringsfel som uppkommer och på så sätt endast skapa/uppdatera de användare som är giltiga. För att ignorera valideringsfel sätts parametern breakOnValidationError till true. I returen finns egenskapen validationErrors som innehåller en lista över de användare som inte validerar.  

Övrigt 

Lösenordsskydd av dokumentationssidorna 
API-dokumentationssidorna kräver nu användarnamn och lösenord.  

Ny tillåtande validering av postnummer 
Postnummer enlig formatet 168 71 stöds nu så väl som postnummer som endast innehåller siffror. 

Ny meny för paketval 
Vid redigering av paketval finns det nu en ny meny där administratören kan överblicka och navigera mellan valen i paketval. Det är även möjligt att skapa ett underval direkt i menyn. 

Buggfixar och förbättringar
Flera mindre buggfixar och förbättringar har även genomförts som berör bland annat användarhantering, prestandaförbättringar och textuppdateringar. 

InSurvey 6.17

InSurvey 6.17

InSurvey 6.17 - Release notes

Denna uppdatering är relativt stor och inför en hel del ny funktion. Både efterlängtad funktin i form av flytt av formulärinnehåll och QR-koder men även helt nya koncept som t ex administratörsnotiser.

Generellt

Översikt

Översiktsvyn som listar administratörens resurser är ombyggd. Detta då den tidigare vyn snabbt blev oöverskådlig. Vi har nu inför listning i tabellformat som öppnar upp för lättare införande av ny, framtida funktion samt är ett presentationsformat som användaren är van vid.

Vyn är även kompletterad med att lista ut användarens tillgängliga rapporter.

Administratörsnotiser

Historiskt har mycket av kommunikationen mellan InSurvey och administratören gått per e-post. T ex vid beställningar av respondentexporter. I och med denna release öppnar vi upp för en ny kommunikationsväg med användarnotiser i verktyget.

I denna release informerar InSurvey om nya administratörskonton som inväntar aktivering vid notiser men fler notiser är att vänta i kommande releaser.

Bättre loggning

Som ett led i vårt löpande arbete med GDPR har vi infört en så kallad händelselog (audit log) i verktyget. Detta för att förenkla möjligheten att spåra till exempel en användares inloggningar och förändring av användares rättigheter och behörigheter. Funktionen möjliggör för oss som leverantör att enklare svara på förfrågningar om aktiviteter från våra kunder.

Formulärhantering

Flytt av innehåll

Det har sedan första releasen av InSurvey varit möjligt att sortera innehåll på t ex en formulärsida. Däremot har verktyget saknat möjligheten att flytta innehåll mellan sidorna. I och med denna release har vi öppnat för denna funktion.

Läs gärna mer på InSurvey Docs om hur detta görs.

Distribution och datainsamling

Respondentregister i gränssnittet tonas ner

Respondentregister är en central och viktig del av verktyget. Med respondentregister kan t ex man dela respondentbas mellan flera olika aktiviteter i verktyget (på fältperiodsnivå). Eftersom respondenterna vanligtvis skiljer sig mellan aktiviteterna i verktyget vid vardagligt användande har vi valt att tona ner begreppet Respondentregister i gränssnittet.

Viktigt att poängtera är att all funktion som tidigare fanns kring respondentregister finns kvar men är mer undangömd än tidigare.

QR-koder

De länkar i InSurvey som genererar nya respondenter, till exempel den publika länken och länken till en distribuerad mottagare, kan hämtas som en QR-kod direkt i verktyget. Bilden av QR-koden visas nu tillsammans med länken under respektive funktion och kan enkelt laddas ner av administratören.

Ett tips är även att QR-koden kan användas för att enkelt kunna testa ett formulär i sin mobiltelefon genom att skanna QR-koden med mobiltelefonen direkt på datorskärmen.

Ny händelse för att starta om formulär

InSurvey har begåvats med ännu en händelse som kan användas i respondentens livscykel. Genom att nyttja händelsen för att starta om formulär återstartas formuläret 3 sekunder efter att det har slutförts. I samband med återstarten skapas en ny respondent som svaren kommer att lagras mot. Denna funktion är bra till exempel för formulär som används på kiosker i receptioner och väntrum.

För att händelsen ska inträffa krävs det att formuläret initialt laddades via den publika länken eller länken för en distribuerad respondent.

Övrigt

• Prestandaoptimeringar för vårdande dygnsoperationer och vid uppdateringar.

• Förbättringar av trädstukturen för rapportinnehåll under Analys.

• Förbättringar vid användning av Internet Explorer i respondentgränssnittet.

• Infört webbläsarvarning för Internet Explorer i administratörsgränssnittet.

• Diverse mindre buggfixar och prestandaoptimeringar.

EasyVote 3.6

EasyVote 3.6

EASYVOTE 3.6 - RELEASE NOTES

Autentisering 

Engångskod via SMS 
En ny inloggningsmetod för att kunna logga in via en engångskod som skickas ut via SMS. Inloggningen är uppdelad i två steg där t ex personnummer och telefonnummer anges i steg 1 och mottagen engångskod anges i steg 2. 

Valhantering 

Redigering av tidsinställningar 
Tidsinställningarna går nu att komma åt fram till dess att valet är avslutat. Endast de tidsinställningar som är möjliga att ställa in är tillgängliga efter det att valet är startat. 

Nya tidsinställningar 
Ett par nya tidsinställningar har tagits fram, följande tidsinställningar finns nu tillgängliga: 

  • Starta nominering (Ny) 

  • Avsluta nominering (Ny) 

  • Starta val 

  • Lås val 

  • Avsluta val 

  • Utskick av inbjudan till nominering (Ny) 

  • Utskick av inbjudan till röstning (Ny) 

  • Utskick av påminnelse för röstning (Ny) 

Nominering 

Nytt gränssnitt för Paketval  
Nominering i paketval fungerar nu på likt röstning i paketval. I lista över “Val att nominera till” visas nu endast namnet på paketvalet. Vi nominering visas samtliga underval att nominera till i paketval på en och samma sida. 

Arv av nomineringslista för paketval 
Lista av nomineringsberättigade sätts nu på paketvalsnivå så att samma lista kan användas för samtliga underval (på samma sätt som röstlängd). 

Inbjudan till nominering 
Det går nu att både manuellt och schemalagt bjuda in de nomineringsberättigade till nomineringen via e-post, fungerar på samma sätt som övriga mejlutskick. 

Övrigt 

Ny status vid schemaläggning (Ignorerad) 
Ifall en schemalagd åtgärd inte kan utföras, t ex ifall ett val har avslutats manuellt innan schemaläggningen kör, byts status för åtgärden till “Ignorerades”. Inga felmeddelanden skickas ut i dessa fall. 

Utfälld valmeny 
En ny utfällt meny för valhantering har införts för att lättade kunna överblicka vilken del av valet som redigeras.  

Valbar separerare för organisatoriska tillhörigheter 
Möjlighet till att använda en annan separerare än slash (/) vid import av organisatoriska tillhörigheter. 

Bredare administrationssidor  
Alla administrationssidor har breddats till 1170px för att ge plats för fler funktioner samt ge administratören mer utrymme att arbeta på. 

Antal mottagare vid utskick 
Vid manuella och inställning av schemalagda utskick visas nu antal mottagare som meddelanden kommer skickas till. 

Kvitto vid manuella utskick 
Vid manuella utskick skickas nu ett kvitto via e-post till administratören med information om utskicket lyckats/misslyckats.  

Krypteringsstatus  
Länken för kryptering finns nu tillgänglig i valmenyn till dess att valet avslutats. På krypteringssidan visas ett meddelande ifall krypteringsnyckeln redan skapats och aktiverats. 

Buggfixar och förbättringar 

Flera mindre buggfixar och förbättringar har även genomförts som berör bland annat tidsinställningar, loggning och textuppdateringar. 

Vill du veta mer om nyheterna i denna release? Tveka inte att kontakta oss på info@easyvote.se

InSurvey 6.16

InSurvey 6.16

InSurvey 6.16 - Release notes

I denna uppdatering införs segmentering i InSurveys rapporter. Uppdateringen innehåller även förbättringar i hanteringen av användare, av flöden samt mindre buggfixar.

Rapport

Val av önskat innehåll

I tidigare versioner har rapporterna alltid visat ut allt tillgängligt innehåll. I och med denna uppdatering döljs allt innehåll som standard. Redaktören kan sedan själv välja ut vilket innehåll som rapporten ska innehålla genom att klicka på önskat innehåll i innehållsstrukturen i vänsterkant. Redaktörens val sparas och det valda innehållet kommer per automatik visas ut nästa gång redaktören öppnar upp rapporten. Både gränssnitt och rapportexport tar hänsyn till valt innehåll.

Segmentering

Rapporterna i InSurvey kan nu segmenteras. Segmentering innebär att man lätt kan bryta fram "underrapporter" baserat på sina egna valda brytpunkter bland både respondenternas bakgrundsdata och svar.

Har man genomfört en medarbetarundersökning internt och önskar bryta upp denna hierarkiskt på t ex bakgrundsdatafälten Affärsområde och Enhet så väljer man att segmentera på dessa två brytpunkter. InSurvey skapar då upp en rapport för varje Affärsområde som kan identifieras bland respondenternas bakgrundsdata. I steg två skapar InSurvey en rapport för varje Enhet som kan identifieras inom varje enskilt Affärsområde. På så sätt växer en rapportstruktur fram. Dessa rapporter sammantaget kallar vi för segment. Segmenten presenteras tydligt i en trädstruktur inne i rapporten i InSurvey.

Segmentering av data i en rapport kan göras hur många gånger som helst. Segmenteringen, likt klassisk korstabulering, påverkar aldrig respondenternas bakgrundsdata eller svar.

Distrubtion och datainsamling

Standardfält för bakgrundsdata

I samband med att ett nytt formulär skapas upp, skapar InSurvey nu även upp bakgrundsdatafältet E-post som standard. På så sätt förenklas arbetet lite för för redaktören. Önskar redaktören byta namn eller radera detta bakgrundsdatafält görs detta på samma sätt som för övriga bakgrundsdatafält.

Användarhantering

Ändra sina egna uppgifter

I denna version inför vi möjligheten för användaren att själv kunna ändra vissa uppgifter för sin användare. Exempel på uppgifter som kan uppdateras är för- och efternamn, telefonnummer och aktuellt lösenord.

Flytt av användares resurser vid radering

Ofta vill man ta tillvara på en användares resurser (formulär och rapporter) innan denna raderas. Som exempel kanske en ny medarbetare har ersatt den aktuella medarbetaren och kommer arbeta med samma arbetsuppgifter.

Vid radering av en användare finns nu möjligheten att välja en användare som resurserna ska tillgängliggöras för. Funktionen för radering av användare har i och med denna uppdatering även flyttat från användarlistningen till en "farlig zon" under Redigering av användare.

Övrigt

  • Fix av diverse mindre gränssnitts- och API-buggar.

EasyVote 3.5

EasyVote 3.5

EASYVOTE 3.5 - RELEASE NOTES

Användarhantering 

Bättre valideringsfelmeddelanden vid import 
Vid valideringsfel under import av användare visas bättre information kring vad som är fel och vilket format som förväntas. Ifall import-filen innehåller fler än 100 fel visas de första 100 felen. 

Valhantering 

Unika röster i paketval 
En inställning på paketval som gör det möjligt att förhindra att de röstande röstar på samma kandidat i två eller flera underval. 

Övrigt 

Prestandaoptimering 
EasyVote har genomgått ett par större förändringar för att möjliggöra en större skalbarhet. Detta uppnås genom att EasyVote nu kan hostas i ett kluster av ett obegränsat antal webbservrar.  

Förbättrad sökning på taggar 
Vid framtagning av röstlängder, kandidater och nomineringsberättigade är det nu möjligt att söka på endast början av en tagg. Det vill säga att det är nu möjligt att söka på “norr” och få träff på användare som har taggen “norrmalm” eller “norrbotten”. 

Filtrera på svenska kategorinamn i händelseloggen 
Kategorierna i händelseloggen är nu översatta till svenska och filtreringsbara genom att val av kategori kan göras i en rullista bredvid sökfältet. 

Buggfixar och förbättringar 

Flera mindre buggfixar och förbättringar har även genomförts som berör bland annat inloggning och textuppdateringar. 

Vill du veta mer om nyheterna i denna release? Tveka inte att kontakta oss på info@easyvote.se

Hösten börjar med fantastiska nyheter!

Hösten börjar med fantastiska nyheter!

Under våren och sommaren har vi arbetat på för fullt med att lansera nya versioner av enkätverktyget InSurvey och valplattformen EasyVote!

Båda plattformarna har genomgått större uppdateringar och berikats med nya funktioner och flöden. Nya InSurvey är inte bara en uppdaterad version utan en helt ny produkt, ombyggd från grunden för att möta dagens och framtidens krav, gällande ett förstklassigt enkätverktyg.

InSurvey växer så det knakar

Enkätverktyget InSurvey är en perfekt plattform för enkäter och undersökningar men även så mycket mer. Plattformen kan utöver klassiska undersökningar användas för all typ av informationsinsamling som till exempel checklistor, mätning av svinn, tidsrapportering eller anmälningar till utbildningar och event.

Ett kraftfullt verktyg

Nya versionen av InSurvey innehåller funktioner som ni sedan tidigare är vana vid men också mycket nytt för att förenkla och ge nya möjligheter. Samla in data och ställ frågor med våra nya kraftfulla frågetyper. Välj plats på karta eller signera direkt i enkäten, arbeta tillsammans och dela innehåll inom organisationen, analysera och exportera resultatet direkt i webbläsaren.

Kundanpassade lösningar

Med vårt heltäckande API kan ni utföra alla uppgifter i InSurvey via andra plattformar. Fyll på med respondenter från medlemssystemet, skicka ut enkäter vid händelser i affärssystemet eller visa upp resultatet på skärmen på väggen.

  • Nya flöden och bättre användarvänlighet

  • Fullt språkstöd för respondenter

  • Drag and drop för redigering av formulär

  • Stöd för kollaborativt arbete

  • Offline-stöd

  • Händelsekedjor

  • Nya frågetyper

  • Kartor, skalor, rit/signatur,filuppladdning

  • Återanvänd innehåll mellan enkäter

  • Funktioner för anmälningsformulär

  • Direktkommunikation med supportavdelningen direkt i verktyget

... och mycket mer

Vad händer mer hos Cloud Connected?

Valplattformen EasyVote har sedan starten 2009 använts av politiska partier, fackförbund, a-kassor, kooperativ, medlemsorganisationer och föreningar. I stort sett alla typer av verksamheter som har en demokratiskt styrd organisation.

Då möjligheten till det fysiska mötet har begränsats så har vi tidigarelagt lanseringen av EasyVote 3 som täcker många av de behov som uppstått med digitala val och stämmor.

Ett axplock av nya funktioner i EasyVote

  • Redigera val och rösta på både svenska och engelska

  • Flexibel och säker inloggning med BankID, Active Directory eller SAML2

  • API för koppling med externa medlemssystem och autentiseringsplattformar

  • Nya nomineringsflöden

  • Automatisk start och stop av val

  • Utskick av inbjudningar och påminnelser

  • Avancerad kryptering från webbläsare till valurna

Vill du veta mer? Tveka inte att kontakta oss på hej@insurvey.se.

EasyVote 3.4

EasyVote 3.4 - Release notes

Nominering  

Telefonnummer och e-post i lista över nominerade 
För att förenkla för valberedningen finns nu telefonnummer och e-post med i listan över nominerade i administrationsgrässnittet.  

Endast kunna nominera samma person en gång 
En inställning som gör det möjligt att förhindra att en medlem nominerar samma person flera gånger. Inställningen är en kundinställning och ställs in för hela EasyVote och samtliga val. 

Endast kunna nominera samma person en gång i paketval 
En inställning som förhindrar att en medlem nominerar samma person flera gånger oavsett val i ett paketval. Det vill säga medlemmen kan endast nominera en personer en gång oavsett underliggande val i paketvalet.  

Begränsa nomineringsbara till nomineringsberättigade 
En inställning som gör att listan över de nomineringsbara begränsas till de nomineringsberättigade. Inställningen är en kundinställning och ställs in för hela EasyVote och samtliga val. 

Notis via e-post 
I de fall nomineringsnotisen skickas till de uppgifter som står i medlemsregistret skickas nu även en notis via e-post i de fall mobiltelefonnummer saknas. 

Förenklad text vid nomineringsbekräftelse
Texterna på sidan där den nominerande accepterar eller nekar sin nominering har nu förenklast för att passa de flesta kunder. 

Röstning 

Knapp för att välja av valberedningsförslag 
I val där det finns ett flera valberedningsförslag finns det nu också en knapp som gör det möjligt att välja samtliga valberedningsförslag (genom att endast klicka en gång på knappen).  

Autentisering 

Kodkuvert 
En ny typ av autentisering via engångskoder som kan skickas ut i fysiska kodkuvert via post. Vid import och redigering av medlemmar finns det nu möjlighet att koppla på en personlig identifierare och ett kuvert innehållandes engångskoder.    

Övrigt 

Profilbilder 
Fullt stöd för profilbilder som man redigeras av både administratörerna och kandidaten själv. 

Förhandsgranska kandidat 
På valsidan och vid röstning finns det nu möjlighet för medlemmen att se en förhandsgranskning av kandidaten utan att lämna den aktuella sidan. 

Prestandaoptimering för stora användarregister 
Prestandaoptimeringar för att möjliggöra import av ett större antal medlemmar.  

  • Ca 80 medlemmar i sekunder kan nu importeras via Excel.

  • Ca 120 kandidater i sekunden kan läggas till i ett val 

  • Ca 120 röstande i sekunden kan läggas till i en röstlängd 

  • Ca 90 nomineringsberättigade i sekunden kan läggas till i ett val 

Införande av nya EasyVote-loggor 
Den nya EasyVote logga viss nu på flera platser i EasyVote. Den gamla loggan är nu helt utbytt. 

Inställningsbara fält för kandidatprofil 
En inställning som gör det möjligt att ställa in vilka fält som ska visas för kandidatprofilen. Valbara fält är: 

  • Förnamn 

    Efternamn 

  • Kön 

  • Personnummer 

  • Presentationstext 

  • Profilbild 

Supportknapp 
En knapp i administrationsgrässnittet som förenklar för administratören att skicka ett mejl och skapa en supportticket. 

E-postadress vid export av röstlängd
Vi export av röstlängd finns nu även medlemmens e-postadress med. 

Vill du veta mer om nyheterna i denna release? Tveka inte att kontakta oss på info@easyvote.se

Valhemligheten i EasyVote

Valhemligheten i EasyVote

I en e-valsplattform är säkerheten det centrala. Vad innebär säkerhet för den röstande i en sådan produkt?

EasyVote är e-valplattformen som först och främst är byggd för e-val. Redan den första raden kod som skrevs fokuserade på att bevara den röstandes valhemlighet. Och därifrån har det fortsatt…

Vi har arbetat med e-val i över 10 år och sedan första dagen har målet varit solklart. I EasyVote ska organisationer kunna bereda val utan att EasyVote någonsin ska behöva se en röstsedel. Detta kan verka motsägelsefullt men teorin är väldigt enkel.

Om en röstande kan lägga en röst i ett kuvert och placera denna i urnan. Om urnan sedan transporteras av okända men rösträknaren som sedan tömmer urnan kan vara helt säker på att när denne öppnar kuvertet har innehållets inte setts av någon – då är vi hemma.

Precis där är vi idag. Alla röster som läggs i EasyVote krypteras i användarens webbläsare innan rösternas skickas till EasyVote. Hela valet kan genomföras utan att EasyVote kan utläsa en enda valsedel. När valet sedan stängs kan administratören ladda ner hela den krypterade urnan och dekryptera denna för beräkning lokalt. Smart? Det tycker vi!

Låter det komplicerat? Ja, kanske men givetvis behöver en e-valplattform samtidigt vara användarvänlig. Därför kan man låta EasyVote både dekryptera och beräkna resultatet men först efter att man har skickat dekrypteringsnyckeln till verktyget. För er säkerhet kan man givetvis ladda ner urnan innan man ger verktyget nyckeln – så man kan verifiera beräkningarna i efterhand.

Vi berättar gärna mer om vårt säkerhetstänk! Slå en signal eller skicka ett mail, så tar vi det därifrån.