InSurvey 6.16 - Release notes
I denna uppdatering införs segmentering i InSurveys rapporter. Uppdateringen innehåller även förbättringar i hanteringen av användare, av flöden samt mindre buggfixar.
Rapport
Val av önskat innehåll
I tidigare versioner har rapporterna alltid visat ut allt tillgängligt innehåll. I och med denna uppdatering döljs allt innehåll som standard. Redaktören kan sedan själv välja ut vilket innehåll som rapporten ska innehålla genom att klicka på önskat innehåll i innehållsstrukturen i vänsterkant. Redaktörens val sparas och det valda innehållet kommer per automatik visas ut nästa gång redaktören öppnar upp rapporten. Både gränssnitt och rapportexport tar hänsyn till valt innehåll.
Segmentering
Rapporterna i InSurvey kan nu segmenteras. Segmentering innebär att man lätt kan bryta fram "underrapporter" baserat på sina egna valda brytpunkter bland både respondenternas bakgrundsdata och svar.
Har man genomfört en medarbetarundersökning internt och önskar bryta upp denna hierarkiskt på t ex bakgrundsdatafälten Affärsområde och Enhet så väljer man att segmentera på dessa två brytpunkter. InSurvey skapar då upp en rapport för varje Affärsområde som kan identifieras bland respondenternas bakgrundsdata. I steg två skapar InSurvey en rapport för varje Enhet som kan identifieras inom varje enskilt Affärsområde. På så sätt växer en rapportstruktur fram. Dessa rapporter sammantaget kallar vi för segment. Segmenten presenteras tydligt i en trädstruktur inne i rapporten i InSurvey.
Segmentering av data i en rapport kan göras hur många gånger som helst. Segmenteringen, likt klassisk korstabulering, påverkar aldrig respondenternas bakgrundsdata eller svar.
Distrubtion och datainsamling
Standardfält för bakgrundsdata
I samband med att ett nytt formulär skapas upp, skapar InSurvey nu även upp bakgrundsdatafältet E-post som standard. På så sätt förenklas arbetet lite för för redaktören. Önskar redaktören byta namn eller radera detta bakgrundsdatafält görs detta på samma sätt som för övriga bakgrundsdatafält.
Användarhantering
Ändra sina egna uppgifter
I denna version inför vi möjligheten för användaren att själv kunna ändra vissa uppgifter för sin användare. Exempel på uppgifter som kan uppdateras är för- och efternamn, telefonnummer och aktuellt lösenord.
Flytt av användares resurser vid radering
Ofta vill man ta tillvara på en användares resurser (formulär och rapporter) innan denna raderas. Som exempel kanske en ny medarbetare har ersatt den aktuella medarbetaren och kommer arbeta med samma arbetsuppgifter.
Vid radering av en användare finns nu möjligheten att välja en användare som resurserna ska tillgängliggöras för. Funktionen för radering av användare har i och med denna uppdatering även flyttat från användarlistningen till en "farlig zon" under Redigering av användare.
Övrigt
Fix av diverse mindre gränssnitts- och API-buggar.