Viewing entries in
InSurvey

InSurvey 6.23

InSurvey 6.23

InSurvey 6.23 - Release notes 

En mindre release där vi lagt till statistik för fältperioden och förbättrat respondentfiltret för numeriska värden.

Statistik

Övergripande statiskt kan nu visas för en fältperiod under distribution och datainsamling. Statistiken visas i realtid och uppdateras automatiskt en gång var 5:e sekund. Går såklart även att ladda om statistiken manuellt genom att klicka på refresh-knappen. Tre boxar innehållande statistik visas för svarsfrekvens, meddelandeutskick och enhet vid besvarande. Såklart följer statistiken de filter som är satta i respondentlistan.

Förbättrat respondentfiltER

Filtret för numeriska värden har nu även stöd för inmatning av exakt värde för min/max-värde. Detta för att kunna sätta mer exakta värden än vad nummer-reglaget erbjuder. Nummer-reglaget finns såklart kvar och kan kombineras ihop med inmatning av exakta värden.

Blandade förbättringar

Diverse mindre förbättringar och buggfixar. Bland annat inkluderas nu även statistiska mått i rapportexporten samt visas bättre färgskalor på grafer.

InSurvey 6.21

InSurvey 6.21

InSurvey 6.21 - Release notes 

I denna release har vi fokuserat på några efterlängtade funktioner för InSurvey rapporter. 

Rapport

Filtrering av rapportdata på datum

I denna release öppnar vi för möjligheten att filtrera hela rapporter och rapportens kolumner på datum. Datumfilter som görs för hela rapporten ärvs av alla rapportens kolumner men kan även specifikt sättas eller skrivas över för enskilda rapportkolumner. 

Datumfiltret sätts som ett spann och från- och tilldatum kan sättas oberoende varandra. Användaren kan välja att enbart sätta ett av datumen, t ex att rapporten enbart ska omfatta respondenter som har besvarat formuläret fram till ett visst datum. 

Filtreringen sker mot tidpunkten en respondent avslutade sitt formulär. Detta innebär att i de fall ett datumfilter är satt kommer enbart slutförda respondenten inkluderas. 

Inkludera även ej avslutade respondenter 

I vissa fall kan det vara intressant att även inkludera respondenter som delvis har besvarat ett formulär. I och med denna release kan användaren välja att inkludera även dessa både på rapportnivå och för enskilda kolumner i rapporten. Standardinställningen för nya rapporter är att alla respondenter inkluderas. Standardinställningen för kolumner är att ärva rapportens inställning. 

Övrigt 

  • GDPR: Utökad loggning av åtkomst till personuppgifter 

InSurvey 6.20

InSurvey 6.20

InSurvey 6.20 - Release notes 

I denna efterlängtade release återintroduceras konceptet med versionshantering av formulär. Detta är ett koncept som är känt för användare av våra tidigare versioner av InSurvey. 

Formulärhantering 

Versionshantering 

Från och med denna release kan nu användare skapa versioner av sina formulär. Detta möjliggör att användaren kan göra förändringar i ett formulär utan att detta påverkar själva grundformuläret. 

Ett syfte med att använda versioner i ett formulär kan t ex vara att formuläret är en del i en årligen återkommande undersökning där frågebatteriet förändrats mellan åren. 

InSurvey håller koll på vilket innehåll som har förändrats mellan versionerna och kan på så sätt jämföra oförändrat innehåll i rapporter. 

När en ny fältperiod skapas väljer användaren vilken version av formuläret som ska användas för fältperioden. 

Kloning av innehåll 

Då en ny version skapas av ett formulär kommer allt innehåll mellan ursprungsversionen och den nya versionen att delas. Detta innebär att en förändring i något innehåll i den nya versionen kommer resultera i en varning om att innehållet kommer att förändras i flera versioner. Detta kan användaren godkänna och således ändra innehåller på alla platser där det används. 

Önskar användaren däremot enbart ändra innehållet för den aktuella versionen har vi byggt stöd för kloning av ett innehåll. Denna funktion innebär att en kopia skapas av ursprungsinnehållet och placeras i den nya versionen. På så sätt kan användaren efter kloning göra förändringar av innehållet som inte påverkar ursprungsinnehållet överhuvudtaget. 

Värt att notera är att InSurvey vid kloning av ett innehåll tar hänsyn till alla eventuella villkor, händelser, svar m.m. som relaterar innehållet och ser till att dessa även fungerar efter kloningen. 

 

Autentisering 

Återställning av glömt lösenord 

En efterlängtad funktion av många. I denna release möjliggör vi för användare som glömt bort sitt lösenord att kunna återskapa detta. Funktionen bygger på användarens tillgång till sin e-postadress och innebär att användaren kan beställa en återställningslänk per e-post. 

 

Övrigt 

  • Uppdatering av underliggande ramverk 

  • Diverse mindre buggfixar och prestandaoptimeringar. 

 

 

Vår resa till Sverige

Vår resa till Sverige

Sedan millennieskiftet har antalet webbtjänster fullkomligt exploderat. Dessa webbtjänster har under de senaste 20 åren samlat på sig en mängd underleverantörer för att alla möjliga typer av behov. För att skapa kostnadseffektiva leveranssätt så har många av dessa leverantörer valt att hålla sin data och tjänster i molnet 

GDPRs inträde

I och med GDPR har många organisationer varit tvungna att se över var dom lagrar sin data. Tyvärr har det för många varit ett kostsamt arbete där det inte alltid varit enkelt att identifiera var ens data till syvende sist faktiskt lagras. En leverantör som på pappret har sitt säte i Sverige kan ofta nyttja leverantörer i princip var som helst på jorden. 

Detta gällde givetvis även för oss. Även om vi på pappret hade ett fåtal underleverantörer blev det som att öppna pandoras ask. Ut vällde underleverantörer både i tredje och fjärde led som kunde datalagra i princip var som helst på jorden. Även vårt tidigare beslut om att använda Microsofts molntjänst Azure för datalagring av en av våra produkter kändes plötsligt i och med GDPR omodernt. 

Vi insåg snabbt att för att bli en konkurrenskraftig leverantör på vår primära marknad behöver vi tänka om. Eftersom merparten av våra kunder är svenska behövde vi se till att deras data aldrig lämnar EU/ESS. Vi identifierade vilka av våra underleverantörer som faktiskt biträder oss i datalagring av våra kunders personuppgifter. Vi insåg snabbt att vi hade en hel del arbete framför oss. Vi kommer att behöva byta ut en hel del av våra leverantörer. 

Ska vi göra en insats ska vi göra det ordentligt

När arbetet satte igång valde vi att sätta ribban högre. Vi ville enbart jobba med svenska leverantörer som endast lagrar vår data i Sverige. På så sätt skulle vi bli konkurrenskraftiga på vår primära marknad samtidigt som våra europeiska kunder lätt kunde se att deras personuppgifter stannar inom EU/ESS. Vi skulle även bli oberoende andra länders lagar, som t ex Cloud Act som gäller för leverantörer med säte i USA. När EU domstolen i somras underkände Privacy Shield så fick vi vatten på vår kvarn. Nu blev det än mer aktuellt att inte använda amerikanska molntjänster. Läs mer om Privacy Shield och vad Schrems II vs. Facebook domen betyder för er verksamhet här.

Vår e-valplattform EasyVote samt tidigare version av InSurvey hade sedan lång tid tillbaka hostats i Sverige med svenska underbiträden. Vi hade här en pålitlig driftpartner med vilken vi hade ett långt och gott samarbete. Att vår driftpartner själva arbetar hårt med denna typ av frågor gjorde valet lätt. 

Helt och hållet i Sverige med bättre prestanda på köpet

Båda våra plattformar (oavsett versioner) hostas idag i Sverige för hela kedjan. Vi har bantat ner vår totala underbiträdeslista (för bägge produkterna) till enbart tre stycken. Som bonus arbetar vår primära hostingpartner även hårt med sitt klimatarbete, ett arbete som dessutom givit dem märkningen "Bra miljöval" från Naturskyddsföreningen. 

Utöver datasäkerhet ger vår svenska datalagring våra produkter en rejäl prestandaförbättring då data inte längre behöver färdas lika långt för att dyka upp i slutkundens webbläsare. Vi har även upplevt att samarbetet vid uppbyggnad av miljöer, felsökning och liknande med vår nya svenska driftpartner har underlättats mycket av att vi sitter så passa nära varandra geografiskt.  

Med InSurvey och EasyVote kan ni alltså vara trygga med att er och era kunders/medlemmars/medarbetares data aldrig lämnar Sverige, det är i vår mening väldigt unikt i dagens globala samhälle! 

Vill du veta mer om vårt arbete kring säkerhet och integritet? Tveka inte att kontakta oss!

InSurvey 6.17

InSurvey 6.17

InSurvey 6.17 - Release notes

Denna uppdatering är relativt stor och inför en hel del ny funktion. Både efterlängtad funktin i form av flytt av formulärinnehåll och QR-koder men även helt nya koncept som t ex administratörsnotiser.

Generellt

Översikt

Översiktsvyn som listar administratörens resurser är ombyggd. Detta då den tidigare vyn snabbt blev oöverskådlig. Vi har nu inför listning i tabellformat som öppnar upp för lättare införande av ny, framtida funktion samt är ett presentationsformat som användaren är van vid.

Vyn är även kompletterad med att lista ut användarens tillgängliga rapporter.

Administratörsnotiser

Historiskt har mycket av kommunikationen mellan InSurvey och administratören gått per e-post. T ex vid beställningar av respondentexporter. I och med denna release öppnar vi upp för en ny kommunikationsväg med användarnotiser i verktyget.

I denna release informerar InSurvey om nya administratörskonton som inväntar aktivering vid notiser men fler notiser är att vänta i kommande releaser.

Bättre loggning

Som ett led i vårt löpande arbete med GDPR har vi infört en så kallad händelselog (audit log) i verktyget. Detta för att förenkla möjligheten att spåra till exempel en användares inloggningar och förändring av användares rättigheter och behörigheter. Funktionen möjliggör för oss som leverantör att enklare svara på förfrågningar om aktiviteter från våra kunder.

Formulärhantering

Flytt av innehåll

Det har sedan första releasen av InSurvey varit möjligt att sortera innehåll på t ex en formulärsida. Däremot har verktyget saknat möjligheten att flytta innehåll mellan sidorna. I och med denna release har vi öppnat för denna funktion.

Läs gärna mer på InSurvey Docs om hur detta görs.

Distribution och datainsamling

Respondentregister i gränssnittet tonas ner

Respondentregister är en central och viktig del av verktyget. Med respondentregister kan t ex man dela respondentbas mellan flera olika aktiviteter i verktyget (på fältperiodsnivå). Eftersom respondenterna vanligtvis skiljer sig mellan aktiviteterna i verktyget vid vardagligt användande har vi valt att tona ner begreppet Respondentregister i gränssnittet.

Viktigt att poängtera är att all funktion som tidigare fanns kring respondentregister finns kvar men är mer undangömd än tidigare.

QR-koder

De länkar i InSurvey som genererar nya respondenter, till exempel den publika länken och länken till en distribuerad mottagare, kan hämtas som en QR-kod direkt i verktyget. Bilden av QR-koden visas nu tillsammans med länken under respektive funktion och kan enkelt laddas ner av administratören.

Ett tips är även att QR-koden kan användas för att enkelt kunna testa ett formulär i sin mobiltelefon genom att skanna QR-koden med mobiltelefonen direkt på datorskärmen.

Ny händelse för att starta om formulär

InSurvey har begåvats med ännu en händelse som kan användas i respondentens livscykel. Genom att nyttja händelsen för att starta om formulär återstartas formuläret 3 sekunder efter att det har slutförts. I samband med återstarten skapas en ny respondent som svaren kommer att lagras mot. Denna funktion är bra till exempel för formulär som används på kiosker i receptioner och väntrum.

För att händelsen ska inträffa krävs det att formuläret initialt laddades via den publika länken eller länken för en distribuerad respondent.

Övrigt

• Prestandaoptimeringar för vårdande dygnsoperationer och vid uppdateringar.

• Förbättringar av trädstukturen för rapportinnehåll under Analys.

• Förbättringar vid användning av Internet Explorer i respondentgränssnittet.

• Infört webbläsarvarning för Internet Explorer i administratörsgränssnittet.

• Diverse mindre buggfixar och prestandaoptimeringar.

InSurvey 6.16

InSurvey 6.16

InSurvey 6.16 - Release notes

I denna uppdatering införs segmentering i InSurveys rapporter. Uppdateringen innehåller även förbättringar i hanteringen av användare, av flöden samt mindre buggfixar.

Rapport

Val av önskat innehåll

I tidigare versioner har rapporterna alltid visat ut allt tillgängligt innehåll. I och med denna uppdatering döljs allt innehåll som standard. Redaktören kan sedan själv välja ut vilket innehåll som rapporten ska innehålla genom att klicka på önskat innehåll i innehållsstrukturen i vänsterkant. Redaktörens val sparas och det valda innehållet kommer per automatik visas ut nästa gång redaktören öppnar upp rapporten. Både gränssnitt och rapportexport tar hänsyn till valt innehåll.

Segmentering

Rapporterna i InSurvey kan nu segmenteras. Segmentering innebär att man lätt kan bryta fram "underrapporter" baserat på sina egna valda brytpunkter bland både respondenternas bakgrundsdata och svar.

Har man genomfört en medarbetarundersökning internt och önskar bryta upp denna hierarkiskt på t ex bakgrundsdatafälten Affärsområde och Enhet så väljer man att segmentera på dessa två brytpunkter. InSurvey skapar då upp en rapport för varje Affärsområde som kan identifieras bland respondenternas bakgrundsdata. I steg två skapar InSurvey en rapport för varje Enhet som kan identifieras inom varje enskilt Affärsområde. På så sätt växer en rapportstruktur fram. Dessa rapporter sammantaget kallar vi för segment. Segmenten presenteras tydligt i en trädstruktur inne i rapporten i InSurvey.

Segmentering av data i en rapport kan göras hur många gånger som helst. Segmenteringen, likt klassisk korstabulering, påverkar aldrig respondenternas bakgrundsdata eller svar.

Distrubtion och datainsamling

Standardfält för bakgrundsdata

I samband med att ett nytt formulär skapas upp, skapar InSurvey nu även upp bakgrundsdatafältet E-post som standard. På så sätt förenklas arbetet lite för för redaktören. Önskar redaktören byta namn eller radera detta bakgrundsdatafält görs detta på samma sätt som för övriga bakgrundsdatafält.

Användarhantering

Ändra sina egna uppgifter

I denna version inför vi möjligheten för användaren att själv kunna ändra vissa uppgifter för sin användare. Exempel på uppgifter som kan uppdateras är för- och efternamn, telefonnummer och aktuellt lösenord.

Flytt av användares resurser vid radering

Ofta vill man ta tillvara på en användares resurser (formulär och rapporter) innan denna raderas. Som exempel kanske en ny medarbetare har ersatt den aktuella medarbetaren och kommer arbeta med samma arbetsuppgifter.

Vid radering av en användare finns nu möjligheten att välja en användare som resurserna ska tillgängliggöras för. Funktionen för radering av användare har i och med denna uppdatering även flyttat från användarlistningen till en "farlig zon" under Redigering av användare.

Övrigt

  • Fix av diverse mindre gränssnitts- och API-buggar.

Hösten börjar med fantastiska nyheter!

Hösten börjar med fantastiska nyheter!

Under våren och sommaren har vi arbetat på för fullt med att lansera nya versioner av enkätverktyget InSurvey och valplattformen EasyVote!

Båda plattformarna har genomgått större uppdateringar och berikats med nya funktioner och flöden. Nya InSurvey är inte bara en uppdaterad version utan en helt ny produkt, ombyggd från grunden för att möta dagens och framtidens krav, gällande ett förstklassigt enkätverktyg.

InSurvey växer så det knakar

Enkätverktyget InSurvey är en perfekt plattform för enkäter och undersökningar men även så mycket mer. Plattformen kan utöver klassiska undersökningar användas för all typ av informationsinsamling som till exempel checklistor, mätning av svinn, tidsrapportering eller anmälningar till utbildningar och event.

Ett kraftfullt verktyg

Nya versionen av InSurvey innehåller funktioner som ni sedan tidigare är vana vid men också mycket nytt för att förenkla och ge nya möjligheter. Samla in data och ställ frågor med våra nya kraftfulla frågetyper. Välj plats på karta eller signera direkt i enkäten, arbeta tillsammans och dela innehåll inom organisationen, analysera och exportera resultatet direkt i webbläsaren.

Kundanpassade lösningar

Med vårt heltäckande API kan ni utföra alla uppgifter i InSurvey via andra plattformar. Fyll på med respondenter från medlemssystemet, skicka ut enkäter vid händelser i affärssystemet eller visa upp resultatet på skärmen på väggen.

  • Nya flöden och bättre användarvänlighet

  • Fullt språkstöd för respondenter

  • Drag and drop för redigering av formulär

  • Stöd för kollaborativt arbete

  • Offline-stöd

  • Händelsekedjor

  • Nya frågetyper

  • Kartor, skalor, rit/signatur,filuppladdning

  • Återanvänd innehåll mellan enkäter

  • Funktioner för anmälningsformulär

  • Direktkommunikation med supportavdelningen direkt i verktyget

... och mycket mer

Vad händer mer hos Cloud Connected?

Valplattformen EasyVote har sedan starten 2009 använts av politiska partier, fackförbund, a-kassor, kooperativ, medlemsorganisationer och föreningar. I stort sett alla typer av verksamheter som har en demokratiskt styrd organisation.

Då möjligheten till det fysiska mötet har begränsats så har vi tidigarelagt lanseringen av EasyVote 3 som täcker många av de behov som uppstått med digitala val och stämmor.

Ett axplock av nya funktioner i EasyVote

  • Redigera val och rösta på både svenska och engelska

  • Flexibel och säker inloggning med BankID, Active Directory eller SAML2

  • API för koppling med externa medlemssystem och autentiseringsplattformar

  • Nya nomineringsflöden

  • Automatisk start och stop av val

  • Utskick av inbjudningar och påminnelser

  • Avancerad kryptering från webbläsare till valurna

Vill du veta mer? Tveka inte att kontakta oss på hej@insurvey.se.

InSurvey 6.14

InSurvey 6.14 - Release notes

Formulär och frågetyper

  • Möjlighet till avkryssnigsbara rader i frågetypen Svarslista
    Frågetypen Svarslista har byggts ut för att möjliggöra att respondenten kan kryssa av rader. Detta öppnar för nya användningsområden för till exempel checklistor. Funktionen kan aktiveras/inaktiveras under frågetypens inställningar.

Rapport

  • Listning av respondenters bakgrundsdata
    Som ett första steg i att tillgängliggöra respondenternas bakgrundsdata i rapporter har vi byggt stöd för att visa dessa som en lista. Varje respondents svar visas ut tillsammans med respondentens ID-nummer.

  • Filter/korstabulering mot respondenters bakgrundsdata
    Vid filtrering av en kolumn kan redaktören välja att även skapa filter mot respondenternas bakgrundsdata. Detta görs genom att klicka på filterikon vid aktuellt svarsvärde i listan.

  • Viktning av alternativ
    Alla alternativ som presenteras i en datatabell har tidigare vid beräkning av statistiska mått viktats från 1 och uppåt. Nu har vi möjliggjort för redaktören att ändra dessa vikter samt ta bort vikter för enskilda alternativ.

  • Visa/dölja rapportinnehåll
    I de fall man inte önskar visa ut vissa rapportinnehåll i rapporten kan dessa nu döljas. Även innehåll som används för filtrering av kolumndata kan döljas.

  • Visa/dölja statistiska mått
    Önskas inte statistiska mått för en fråga kan dessa nu döljas.

  • Hierarkiskt rapportinnehåll
    Som ett steg i att förenkla rapportens översikt har vi byggt stöd för hierarkiskt rapportinnehåll. Detta är i dagsläget tydligast för rapportinnehåll skapat utifrån en matrisfråga, där matrisfrågans huvudfråga presenteras som föräldranod till dess underfrågor.

Support

  • Skapa supportärenden direkt i verktyget
    I vyerna för formulär, distribution samt rapport återfinns nu en gul knapp i toppbaren i verktyget. Denna supportknapp kan redaktören använda för att snabbt komma i kontakt med InSurveys supportteam. Ett supportärende kan, förutom rubrik och brödtext, även innehålla Typ av ärende och Allvarlighetsgrad.

  • Aktivera/inaktivera möjligheten för supportteamet att komma åt formulär och distribution samt rapport
    Ett stort fokus i arbetet med InSurvey är dataisolering. Detta gäller även för InSurveys supportteam. För att supportteamet ska kunna få tillgång till en enkät eller rapport i samband med ett ärende behöver funktion Aktivera assistans vara aktiv. Möjligheten till assistans kan när som helst inaktiveras av redaktören.

Användarrättigheter

  • Åtkomst och hantering av Användare och Teams samt Respondentappar
    Rättigheter för Användar- och teamshantering samt Respondentappar kan nu ställas in på redaktörsnivå. Gränssnittet anpassas efter de rättigheter som den aktuella redaktören har.

Övrigt

  • Tidpunkt för avslutat formulär i respondentexport

  • Fix av diverse gränssnitts- och API-buggar

  • Uppdatering av ramverk för gränssnitt till senaste version

Vill du veta mer om nyheterna i denna release? Tveka inte att kontakta oss på hej@insurvey.se.

InSurvey 6.13

InSurvey 6.13 - Release notes

  • Förhandsgranskningsläge
    Precis som i InSurvey 5 kan man nu se enkäten i sin egen stilmall medan man arbetar med den. Man kan även förhandsgranska enkäten i en mobilvy. Listningsvyn som funnits tidigare finns kvar.

  • Korstabulering i rapporter
    Denna version inför möjligheten att filtrera kolumnerna i rapporten. Detta ger att man kan korstabulera sina rapporter med flera dataserier parallellt.

  • Export av rapporter till Excel och PDF
    Vi har byggt in möjligheten att exportera ut rapporter till Excel och PDF.

  • Ny typ av rapportinnehåll
    Har man samlat in data som t ex hel- och decimaltal (som öppet svar) eller i en skala så kan man i rapporten även få ut statistiska mått kring svaren, t ex Summa, Medelvärde, Typvärde osv.

  • PIN-kod för respondenter
    Om man har formulär som respondenter löpande ska rapportera data mot (t ex tidsredovisningar eller liknande) så kan man lösenordskydda dessa mot unika lösenord för varje respondent. Lösenorden kan importeras in eller sättas enskilt på respondentnivå.

  • Valbar kryptering av rådataexporter
    Sedan tidigare har vi stöd för krypterade rådataexporter från InSurvey. Nu har vi gjort denna kryptering valbar så att mindre känsliga data lättare kan öppnas utan lösenord utanför InSurvey (t ex för exporter som inte innehåller personuppgifter).

  • Nya visningstyper för matrisfrågor
    Sedan tidigare kan man ställa in hur vanliga flervalsfrågor ska presenteras för respondenten (standardpresentation, alltid horisontellt eller alltid vertikalt). Denna möjlighet finns nu även för matrisfrågor. Man kan även ställa in vilken knapptyp som ska användas (vanlig knapp eller med checkbox).

  • Utöver ovanstående har vi genomfört en hel del gränssnittsförbättringar och ”buggfixar”.

Vill du veta mer om nyheterna i denna release? Tveka inte att kontakta oss på hej@insurvey.se.